Generatieverschillen : van een bron voor miscommunicatie naar een voedingsbodem voor groei

Generatieverschillen : van een bron voor miscommunicatie naar een voedingsbodem voor groei

26 mei 2020 Reacties uitgeschakeld voor Generatieverschillen : van een bron voor miscommunicatie naar een voedingsbodem voor groei By glow

Auteur: André Kouwenberg

Wellicht heb jij de volgende twee collega’s ook in je team? Ik ontmoette Frank, een senior medewerker met 30 jaar dienstverband op zijn conto, en Kim een net afgestudeerde studente met een Bachelor bedrijfskunde op zak, drie jaar geleden. Frank, opgegroeid in de praktijk, en Kim die nog geen echte praktijk ervaring meebrengt maar wel frisse energie en nieuwe blik op het werk. In een groot verandertraject botst het tussen Kim en Frank en ze willen niet meer samenwerken.

In een gesprek met de twee ben ik de situatie gaan onderzoeken. Hoe kan het nu dat het niet loopt. Uit het gesprek bleek dat Bart zich de veranderingen best wel eigen wil maken en hier ook aan werkt, maar dat hij onzeker wordt van het feit dat Kim hierin niet alleen sneller is, maar ook weinig begrip toont. Kim begrijpt er helemaal niets van. Zij doet gewoon haar ding en pakt deze verandering makkelijk op.

Op de vraag of Frank weleens hulp gevraagd had aan Kim en andersom of Kim weleens hulp had aangeboden antwoordden ze beide “nee”. Dit was uiteindelijk een kentering in de zaak. Om dit verder te concretiseren heb ik doorgevraagd op welke onderdelen er hulp nodig is. Kim gaf aan dat ze van Frank graag wilde leren over de organisatiecultuur, hoe dingen -tussen de regels- juist wel of juist niet werken. En Frank wilde van Kim leren hoe zij zich aanpast aan veranderende omstandigheden. Met weinig energie en moeite werden ervaringen over en weer uitgewisseld en is de onderlinge samenwerking sindsdien enorm verbeterd.

Leren van elkaar lijkt heel vanzelfsprekend, maar doen we in de praktijk niet altijd. Dit heeft er mee te maken dat hulpvragen als een teken van zwakte kan worden ervaren of tot onzekerheid leidt over het functioneren. “Wat vindt mijn leidinggevende ervan als ik iets niet zelf kan?”

Onze ervaring bij Glow is dat leren van elkaar juist goed is. Iedereen heeft kwaliteiten en heeft iets aan de ander bij te dragen. Het versterkt de band en samenwerking tussen collega’s en een bijkomend voordeel is dat benutten van persoonlijke kwaliteiten goed is voor het zelfvertrouwen, waardoor de medewerker ook nog eens mentaal groeit.

Laten we er met elkaar vooral van bewust zijn dat er verschillen zijn, maar dat die juist kunnen helpen om de dingen die we met elkaar doen, nog beter te uitvoeren. 

Meer weten over hoe je van jouw organisatie een lerende organisatie maakt? Kijk dan op www.glowadvies.nl en download het gratis E-Book Stappenplan voor het zelf implementeren van de Lerende Organisatie.

Comments are closed